המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

אפיון הגורמים המשפיעים על שימושים בשירותים מקוונים והשפעתם על איזון מחלת הסוכרת

חוקרים: אורנה בראון-אפל1
  1. אוניברסיטת חיפה
רקע: סכרת היא מחלה כרונית עם ריבוי סיבוכים, ושיעורה עולה בעולם המערבי. אמצעים דיגיטליים מראים פוטנציאל רב לסייע לחולים לנהל ולאזן את המחלה. לשירותי בריאות כללית שירותים מקוונים עם היצע עשיר עבור המטופלים.
מטרות: לזהות ולאפיין כן את הגורמים המקדמים והמעכבים לשימוש בשירותים מקוונים, והן את הקשרים בין רישום לשירותים המקוונים ומגוון מדדים: מאפיינים סוציו-דמוגרפיים, גורמים סביבתיים, ותוצאות טיפול.
שיטה: מחקר עם שיטות משולבות הבודק חולי סוכרת חברי שירותי בריאות כללית בעל 3 שלבים: 1, ראיונות איכותניים בקרב 10 חולי סכרת, 2, עיבוד מאגר נתונים של 136,332 חולי סוכרת, 3, סקר טלפוני בקרב 943 חולי סוכרת.
ממצאים עיקריים: עמדות כלפי סוכרת, תפיסת בריאות סובייקטיבית, ואמון במערכת הבריאות זוהו כמעודדי שימוש בשירותים המקוונים בשלב האיכותני. נמצא שגורמים מנבאים רישום לשירותים האון ליין הם: גיל צעיר, משך הסוכרת, התגוררות בפריפריה, ומגדר. קשר מובהק נמצא בין רישום לשירותים המקוונים והיענות לטיפול התרופתי, ביקורים אצל רופאים, ביצוע בדיקות שגרתיות, ובאופן כללי ניהול מחלה טוב יותר. קשר זה נשאר מובהק גם לאחר תיקון לגיל, משך הסוכרת, מעמד סוציואקונומי, ומיקום מגורים.
מסקנות: רישום לשירותים המקוונים קשור באופן חיובי לתוצאות בריאותיות חיוביות והתנהגויות בריאות רצויות.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש צורך בפעילות יזומה בקרב חולים שאין להם גישה למערכת המקוונת כדי לסייע להם ברישום לשירותים מקוונים במטרה שיוכלו לשפר את ניהול מחלת הסוכרת. כמו כן, חשוב לסייע לשיפור עמדות ותפיסת המחלה.
מס’ מחקר: ר/2017/55
תאריך סיום המחקר: 02/2021
דילוג לתוכן