המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

אסטרטגיות להתמודדות עם התפרצות מגפת הקורונה בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל והגורמים שהשפיעו עליהם

חוקרים: מוחמד ח'טיב 1, איבון מנסבך- קליינפלד 2, אחמד שיח' מוחמד 1, פרופ' מאלק יוסף 3
  1. אגודת הגליל- המרכז למחקר חברתי יישומי
  2. מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל
  3. המכללה האקדמית צפת
רקע: גורמים בריאותיים, כלכליים וחברתיים הציבו את האוכלוסייה הערבית בישראל בסיכון גבוה יותר לתחלואה ותמותה מהקורונה. שיעורים גבוהים של תחלואה כרונית, עישון, השמנה, ומצב כלכלי ירוד הפכו את ההתמודדות של אוכלוסייה זו ומוסדותיה עם המגפה לאתגר עצום.
מטרות: בדיקת השפעת הקורונה על האוכלוסייה הערבית ובחינת אסטרטגיות ההתמודדות עם המגפה והגורמים המשפיעים עליה.
שיטה: מחקר חתך טלפוני בקרב 1533 משתתפים בני 18 ומעלה, בתקופת הגל השני. השאלון כלל מידע אישי, מצב בריאותי, ידע ותפיסות לגבי הקורונה ומקורות המידע.
ממצאים עיקריים: מגפת הקורונה גרמה נזק כלכלי שהתבטא בירידה בהכנסה, צמצום היקף התעסוקה ואבטלה, הדרדרות במצב הבריאות הכללית והנפשית. ההיענות להנחיות השתפרה בתקופת הגל השני לעומת הראשון בהתייחס לריחוק חברתי, עטית מסכות והיגיינה אישית אך לא לגבי הימנעות מביקורי חברים וקרובים ויציאה לקניות. רמת הפגיעות הנתפסת של הפרט הנה אחד הגורמים המרכזיים המשפיע על ההיענות להנחיות. נמצאו שינויים בדפוסי האכילה והפעילות הגופנית אך לא בשיעורי העישון וצריכת אלכוהול.
מסקנות: המגפה הביאה להעמקת המצוקה הכלכלית והבריאותית. ההיענות להנחיות השתפרה עם התקדמות המגפה. משרד הבריאות, הרשויות המקומיות ורופאי המשפחה מהווים מקורות המידע מרכזיים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: לחזק את מערך ההסברה תוך התמקדות בסיכוני ההדבקה ובקבוצות אוכלוסייה ספציפיות. כמו כן, להנגיש טכנולוגיות ללמידה ועבודה מרחוק ולפתח מערך ההתערבויות לקידום אורח חיים בריא.
מס’ מחקר: ר/2020/422
תאריך סיום המחקר: 07/2021
דילוג לתוכן