המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

איכות שירותי הבריאות הניתנים לזקנים בנושאים הקשורים לתפקוד מיני ושביעות רצון מינית

חוקרים: ליאת איילון1, עטרת גבירץ-מידן1, ענבר לבקוביץ2
  1. אוניברסיטת בר-אילן
  2. הטכניון
רקע: תפקוד מיני ושביעות רצון מינית בקרב זקנים כמעט ואין מועלים במפגש עם רופאי משפחה או רופאים מהתמחויות ספציפיות אחרות. קיים חסר בידע אמפירי אודות תפיסות זקנים את התפקוד המיני בקרב זקנים בישראל, וכיצד הם מנהלים שיח בנושאים אלו.
מטרות: מטרת המחקר הנה להעמיק את ההבנה אודות הדינאמיקה המתרחשת בין רופאים למטופלים זקנים סביב נושאים הקשורים לתפקוד מיני של זקנים ולבחון את החסמים העיקריים לשיחה פתוחה בנושא של מיניות בין זקנים לרופאיהם העיקריים. התמקדות מיוחדת הינה על דרכי התמודדות עם חסמים אלו.
שיטה: במסגרת המחקר נערכו ראיונות עומק עם רופאים (n=38), מתוכם רופאי משפחה, גניקולוגים, אורולוגים ורופאים בעלי הכשרה בסקסולוגיה. כמו כן נערכו ראיונות עומק עם זקנים (בגילאי 65 ומעלה) אשר צורכים שירותים מרופאים אלו (n=47).
ממצאים עיקריים: למרות שזקנים העידו כי מיניות הינה חלק חשוב בחייהם, נושא זה עולה לעיתים נדירות במפגש עם רופאיהם. רופאים רבים (ומטופלים) מחזיקים בהגדרות מצומצמות ל"מיניות" והליך האבחון והטיפול מושתתים על המודל הביולוגי.
מסקנות: המחקר מצביע על מודעות נמוכה בנושאי מיניות בגיל המבוגר בקרב רופאים, על חסמים לשוחח על הנושא. גישת הרופאים מבוססת על המודל הביולוגי באבחון ובטיפול בעיות בתפקוד המיני בקרב זקנים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: קיים צורך בהכשרת רופאים, כך שיכירו את השונות במיניות בגיל המבוגר ואת יתרונות הגישה הביו-פסיכו-סוציאלית בטיפול בבעיות בתפקוד המיני בקרב זקנים.
רופאים צריכים להיות קשובים יותר לצרכיהם האישיים של המטופלים ולפתח מודעות אישית כלפי תפיסות מוטעות הכוללות סטריאוטיפים כלפי מיניות בגיל המבוגר.
מס’ מחקר: א/2016/16
תאריך סיום המחקר: 11/2018
דילוג לתוכן