המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

איכות המחקרים הממומנים על ידי המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות 2020-2010

חוקרים: אבי פורת1, דן אבן1
  1. אוניברסיטת בן גוריון בנגב
רקע: על מנת להעריך את איכות המחקרים המבוצעים בתמיכת המכון כפי שמשתקפת בתוצרי המחקרים, בוצע בעבר מחקר מקיף ראשון בראשות חוקר חיצוני, פרופ' משה לשנו. המחקר סיכם את המחקרים שבוצעו במהלך התקופה החל מראשיתו של המכון ועד ל- 2014.
לאחר חלוף עשור נוסף בוצע מחקר חוזר, גם הפעם בראשות חוקר חיצוני, פרופ' אבי פורת (ד"ר דן אבן שמש כעוזר המחקר). היוזמה לעריכת שני המחקרים מקורה בוועד המנהל של המכון. עיקרי הדו"ח המסכם של המחקר הנוכחי מובאים כאן.
המחקר הנוכחי נערך בתקופה 2023-2022 והתבסס על מחקרים שמימן המכון במסגרת הקול הקורא לשנים 2020-2010 ואשר הושלמו עד לתחילת איסוף הנתונים (סוף שנת 2021). המחקר הקודם סיכם את המחקרים בתקופה מראשית המכון ועד 2014.
מטרות: ביצוע הערכה של תוצרי מענקי המחקר שמומנו על ידי המכון בתקופת ההערכה והשוואה עם ממצאי המחקר הקודם.
שיטה: נתוני המכון, חיפוש במאגרי מידע ביבליומטרים באמצעות אתרים כמו Pubmed, Web of Science, Google Scholar, JCR. שאלונים שנשלחו לחוקרים (שיעור הענות 79.8%).
ממצאים עיקריים: מספר מחקרים כולל והוצאה כוללת: המחקר הנוכחי התבסס על כלל 364 המחקרים שמומנו על ידי בתקופה הנחקרת. עלות המימון הכוללת של מחקרים אלו עמדה על של 55,148,825 ₪.
מספר מחקרים ממוצע : מספר המחקרים שמומנו על ידי המכון לשנה בממוצע עלה מ- 26 ל-כ 40, בהשוואה למחקר הקודם.
מאפייני החוקרים: שני שלישים מהחוקרים האחראיים היו נשים. אחוז דומה היו בדרגת פרופסור. מחצית החוקרים השתייכו לאוניברסיטאות והיתר היו ממכוני מחקר, ארגוני בריאות, משרד הבריאות ובתי חולים.
משך: כל 364 המחקרים "נסגרו" (סוכמו ודווחו) תוך 3 שנים. מתוכם 20 הסתיימו תוך שנה, ואילו 31 נמשכו מעל שנתיים.
פרסומים: 364 המחקרים שמומנו הניבו סה"כ 436 פרסומים בעיתונות המדעית המבוססת על בקרת עמיתים. כ-65% מהמחקרים לוו בפרסום אחד לפחות בעיתונות המדעית המבוססת על בקרת עמיתים. בהשוואה למחקר הקודם שיעור זה עלה בצורה משמעותית (בכמעט- 50%). לא נמצא הבדל באחוז המחקרים שלוו בפרסומים בין מוסדות וארגונים שונים.
איכות כתבי העת: ה- Impact factor, של כתבי העת בהם פורסמו ממצאי המחקרים עמד בממוצע על 5.97. הממוצע עלה באופן משמעותי בהשוואה למחקר הקודם. מבין המחקרים שפורסמו, 40% פורסמו בכתבי עת המדורגים Q1, 28% בעיתונות המדורגת Q2 ורק 2% בעיתונות המדורגת Q4.
תוצרים נוספים: מעבר למידע על פרסומים בעיתונות מדעית נאסף במחקר מידע (משאלונים שנשלחו לחוקרים) על ערוצי פרסום נוספים של תוצאי המחקרים. הממצאים הראו כי כשני שלישים מהמחקרים הוצגו בהרצאות בכנסים מדעיים. כשליש מהמחקרים פורסמו במדיה ו/או ברשתות החברתיות ו/או נדונו בפורומים שונים. ראויה לציון מיוחד העובדה שקרוב למחצית מהמחקרים שימשו בסיס לעבודות מחקר של סטודנטים לתארים מתקדמים. סה"כ ממצאי המחקרים זכו לחשיפה לקהלים רחבים ומגוונים כמו גם להצגה בפני וועדות וגופים לאומיים של קובעי מדיניות.
מס’ מחקר: ממ/2021/3
תאריך סיום המחקר: 09/2023
דילוג לתוכן