המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

אוריינות הבריאות המקוונת בישראל בבחינה מעשית לאור צמצום בפערים הדיגיטליים

חוקרים: גיורא קפלן1
  1. מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות הבריאות
רקע: יכולות אוריינות הבריאות המקוונת (אב"מ) לאתר וליישם מידע מקוון לשם התמודדות עם סוגיות בריאות נבחנו לרוב בהקשר לפער הדיגיטלי. ברם, נתונים עדכניים מלמדים שפערי הנגישות לאינטרנט מצטמצמים בעקביות.
מטרות: מטרות המחקר הן לבחון את רמות האב"מ של הציבור באור חדש: לאפיין לעומקם רמות שונות של יכולות בקרב האוכלוסייה ולבחון את מידת מסוגלותו להגיע להחלטות בריאות מושכלות.
שיטה: שאלות המחקר נבחנו באמצעות סקר אוכלוסייה וניסוי מעשי שבחן את יכולותיהם של אנשים ללא רקע רפואי לפתור דילמה בריאותית באמצעות מידע מקוון.
ממצאים עיקריים: שני שלישים מהאוכלוסייה משתמשים באינטרנט לצרכי בריאות למרות שחלקם משנים את שגרת בריאותם, רבים מדווחים על קושי להעריך את אמינותו של המידע וליישמו בהחלטות בריאותיות.
תוצאות הניסוי חשופות שאנשים נוטים לסמוך על יכולותיהם לגזור מסקנה בריאותית טובה מתוך המידע מקוון אך שבפועל היא לא נובעת מיכולות מעשיות אלא בעיקר מתפיסות יכולת.
מסקנות: גם יכולות נמוכות לא ימנעו מאדם להשתמש במידע בריאותי מקוון ולכן חשוב להבין את תמונת המצב לגבי יכולותיהם של האנשים השונים להשתמש באינטרנט בדרך חיובית ומושכלת.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: רופאים עשויים לבסס לעצמם תפקיד אקטיבי, בהכוונת המטופל ובהכוונתו לפעולות חיפוש המידע. כך הם עשויים לחזק את האמון עמו, להגביר את היענותו לטיפול ולהובילו לשימוש מועיל באינטרנט לקידום בריאותו.
מס’ מחקר: ר/2015/39
תאריך סיום המחקר: 09/2017
דילוג לתוכן