המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

אופטימיזציה מבוססת עובדות בהפניית תחלואה נפשית לשירותי חרום

חוקרים: שיקמה קלר1, צופיה לאופר בן ארי1, גדי לובין1, עמר בונה1
  1. האוניברסיטה העברית בירושלים
רקע: פניות בלתי מוצדקות לחדר המיון הפסיכיאטרי בבית חולים כללי (חמ"פ ביח"כ), יוצרות עומס רב על חדר המיון (ח"מ) ועלולות שלא להטיב עם הפונה. קיימים מקרים בהם חשוב לבצע הערכה גופנית על מנת לשלול אתיולוגיה גופנית למצב נפשי אך במקרים אחרים, ההפניות והפניות מתאימות יותר להערכה מרפאתית או לפנייה לחדר המיון בבית חולים פסיכיאטרי (בח"פ).
מטרות: לבדוק את דפוסי הפניות לחמ"פ ביח"כ לעומת ח"מ בח"פ. לבדוק את אחוז המקרים בפניות למיון שבהם נדרשה מעורבות רפואית נוספת ולבדוק מה אחוז המקרים בהם הפנייה היתה מוצדקת מבחינה קלינית.
שיטה: נאספו רטרוספקטיבית נתונים מתיקיהם של כל הפניות לחמ"פ בביח"כ הדסה עין כרם וכל הפניות למיון כפר שאול ואיתנים בתקופה של שנה. הקשר בין המשתנים נבחן בעזרת מבחן ² ꭕ.
ממצאים עיקריים: ב-48.2% מהפניות לחמ"פ ביח"כ נבדקו גם על ידי רופא גופני. 1.5% מהפניות לח"מ בח"פ הופנו למיון כללי. 43.2% מהפניות לחמ"פ ביח"כ הוגדרו כמוצדקות ו-54.5% מהפניות לח"מ בח"פ. דפוסי הפניות שונים בין חדרי המיון.
השהייה במיון ארוכה באופן ניכר בחמ"פ ביח"כ, ומרבית הפונים משתחררים לקהילה בסיום הבדיקה.
מסקנות: פנייה לחמ"פ ביח"כ צריכה להיות שמורה למקרים בהם נדרשת מעורבות רופא גופני.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: מתן מענה זמין למקרים דחופים של מצוקה נפשית במסגרת הקהילה, יכולה להפחית את מספר הפניות הבלתי מוצדקות למיון.
מס’ מחקר: ר/2016/192
תאריך סיום המחקר: 02/2019
דילוג לתוכן